وکیل پایه یک دادگستری,حصر وراثت
02
تیر

گواحی حصر وراثت ( گواهی شناسایی و تایید وراث )

گواهی حصر وراثت

با یاد و نا م خداوند مهربان

سلام

گواهی حصر وراثت ، برگه ای رسمی جهت مشخص شدن وراث زمان فوت متوفی می باشد که جهت تقسیم ارث یا برقراری مستمری بازماندگان استفاده می شود.

همانطور که می دانید بدون گواهی حصر وراثت امکان تقسیم یا دسترسی به اموال اعم از منقول مثل موجودی بانکی یا غیر منقول مثل املاک دارای پلاک ثبتی متوفی نمی باشد.

در مورد املاک غیر ثبتی یا املاکی که قولنامه ای نیز اصولا برای فروش بایستی بنگاه یا هر شخصی که قصد نوشتن مبایعه نامه یا خرید را دارد بداند که چه کسانی حق امضا دارند و جهت جلوگیری از هر مدعی در آتیه و آینده لازم است که گواهی حصر وراثت اخذ و رویت و کپی آن به پیوست باشد.

جهت اخذ گواهی حصر وراثت ، وراث یا هر ذینفعی مثلا طلبکار ، می تواند با مراجعه به دایره حصر وراثت در شورای حل اختلاف دادخواست صدور گواهی حصر وراثت بدهد.

مدارک مورد نیاز جهت صدور گواهی حصر وراثت شامل کپی شناسنامه و کارت ملی وراث و گواهی فوت می باشد همچنین استشهادیه گواهی امضا شده نیز از دفتر اسناد رسمی لازم است.

در صورت عدم همکاری یا دسترسی به سایر وراث امکان استعلام از ثبت احوال وجود دارد و اشخاصی که مورث آنها اخیرا فوت شده نیاز به مراجعه به اداره دارایی ندارند.

مراحل اخذ گواهی شامل ؛

فراهم نمودن مدارک فوق ، مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تکمیل استشهادیه ، تکمیل دادخواست ، تقدیم دادخواست ، حضور در دایره حصر وراثت ، ابلاغ جهت اخذ توضیح در صورت لزوم ، انجام آگهی های قانونی واخذ نتیجه ، عند الزوم مراجعه به دارایی ، مراجعه به دایره حصر وراثت جهت اخذ گواهی مذکور و برابر اصل کردن آنها می باشد.

همچنین این امکان وجود دارد که با مراجعه به دفتر وکالت و با حضور یکی از وراث مراحل فوق صرفا با دادن یک وکالت از طریق وکیل یایه یک دادگستری انجام شود. پیروز باشید

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  02 تیر 1399


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله