وکیل دعاوی,وکیل دعاوی در اصفهان,تنظیم وکالتنامه,حق توکیل,پروانه وکالت دادگستری
26
فرودین

وکیل دعاوی به چه کسی گفته میشود ؟

 

وکیل دعاوی

مطابق قوانین جاری کشور هر شخصی می تواند شخص دیگر را برای انجام امور خود وکیل قرار دهد .
از جمله اموری که وکالت در آن جایز است امور مربوط به دعاوی مطروحه در دادگستری است با این تفاوت که اشخاصی که پروانه وکالت ندارند از جمله کسانی که لیسانس حقوق دارند یا موسسات حقوقی غیر وکیل نمی توانند در دادگاه حاضر شوند و از حقوق موکل خود شخصا دفاع کنند چرا که حضور در دادگاه نیازمند کسب صلاحیت و پروانه این امر است.
لذا اشخاص باید در وکالتنامه تنظیمی خود در دفتر خانه به وکیل عادی خود حق توکیل و اخذ وکیل دادگستری را بدهند .
در مورد اشخاصی هم که در خارج از ایران سکونت دارند و قصد اخذ وکیل دارند نیز موضوع به همین ترتیب است و برای مثال شخص در سفارت خانه به برادر یا خواهر خود وکالت با حدود مشخص می دهد لیکن به این وکیل باید حق توکیل و اخذ وکیل دادگستری را بدهد وگرنه وکالت این اشخاص فقط در ادارات خارج از دادگستری اعتبار دارد.

 

در مورد فرق وکیل پایه یک و دو بیشتر بخوانید

 

مجوز و پروانه وکالت چگونه صادر میشود ؟

دانش آموخته وکالت پس از گذراندن دوره های لازم می تواند از مرکز مشاوره قوه قضائیه کشور یا کانون وکلای قوه قضائیه کشور پروانه وکالت یا مشاوره قضائی خود را بگیرد.

 

تفاوت کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضائیه چیست ؟

دانش آموخته وکالت اگر بخواهد از طریق کانون وکلا اقدام کند باید تحت نظارت یک وکیل سرپرست دوره کارآموزی وکالت خود را تمام کند و در امتحان جامع شرکت کند.

همچنین اگر دانش آموخته وکالت از طریق مرکز مشاوران قوه قضائیه اقدام کند باید دوره کارآموزی خود را گذرانده و پس از قبول شدن در امتحان جامع ، وکیل پایه دو شناخته میشود.

 

به طور کلی کارآموز کانون وکلا پس از قبول شدن در آزمون جامع پروانه پایه یک وکالت خود را دریافت می کند و می تواند اقدام به گرفتن پرونده کند ولی کارآموز مرکز مشاوران قوه قضائیه پس از قبولی در آزمون باید با گذراندن دو سال دیگر و شرکت در امتحان گواهی پایه یک وکالت خود را دریافت کند.

 

 

وکیل دعاوی کیفری

در کنار وکیل دعاوی ، ممکن عبارت وکیل دعاوی کیفری را شنیده باشید.باید بگوییم که شخصی که وکیل دعاوی کیفری شناخته میشود ، با موضوعاتی از جمله جرایم جان و مال (برای مثال قتل عمد یا ضرب و شتم یا ...) ، آسیب های اجتماعی و ... روبه رو است که مسائل مهم و حساسی است.

 

حساسیت موارد ذکر شده ، وظیفه وکیل دعاوی را سنگین تر می کند ، چراکه از طرفی باید بر قوانین کشور اشراف خاصی داشته باشد و از طرفی هم با ارائه مدارک بجا و صحیح حقوق از دست رفته موکل خود را حصول نماید.

 

 

(درحال ویرایش ...)

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  26 فرودین 1397


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله