تقسیم اموال (غیر منقول) مشاعی و مشترک از طریق دادگاه ، تقسیم سهم الارث‌

اموال مشاعی,تقسیم اموال
05
تیر

تقسیم اموال (غیر منقول) مشاعی و مشترک از طریق دادگاه ، تقسیم سهم الارث‌

تقسیم اموال مشاعی و مشترک ، تقسیم سهم الارث:

قانونگذار بحث شراکت در اموال مشترک و طرز تقسیم آن را  در قانون مدنی مواد 571 الی 606 و قانون افراز و فروش املاک مشاع ‌مصوب 1357.8.22 تعریف و تبیین نموده است.

تعریف شراکت در قانون عبارت است از؛ جمع حقوق مالکین متعدد در یک شیء واحد به نحو اشاعه یا همان اشتراک می باشد.

این اشتراک می تواند در املاک شامل ؛ خانه ،  زمین  و یا حق انتفاع مثل سرقفلی باشد.

 انواع شراکت؛

 شراکت شامل اختیاری و شراکت قهری یا اجباری می باشد.

که در نوع اول اشخاص به طور اختیاری و طبق قرارداد کتبی یا شفاهی با یکدیگر شراکت می کنند و در نوع دوم اشخاص به طور قهری و اجباری با یکدیگر شریک می شوند به طور مثال در مالی که از طریق ارث به اشخاص می رسد وراث به ناچار در ماترک متوفی با هم و به نسبت سهم الارث شریک می شوند .

شما می توانید جهت تراضی ، توافق ، حل اختلاف ، تقسیم یا فروش مال مشاعی یا مشترک به دفتر وکیل   مراجعه فرمایید تا مسئله شما در اسرع وقت و از طریق قانونی انجام شود.

روشهای تقسیم مال مشاع؛

 1.تفکیک  (و تجمیع ) کردن از طریق شهرداری ؛

به طور مثال برای تفکیک یک زمین بزرگ به زمین کوچکتر مالک یا وکیل وی با مراجعه به شهرداری محل نسبت به تقسیم آن به قطعات کوچکتر بر اساس ضوابط قوانین شهرداری اقدام می کند. همچنین برای تجمیع میتوان چند زمین کوچک را به یک زمین بزرگتر تجمیع و سپس ساخت و ساز را بر اساس شرایط استاندارد انجام داد. بدیهی است پذیرش آن ها نیاز به اجازه قانونگذار و موافقت شهرداری دارد.

2.افراز؛

که مربوط به املاک مشاعی و اشتراکی است در صورت پذیرش افراز ملک به صورت شش دانگ و تقسیم شده تحویل هر یک از شرکا به نسبت سهم آنها داده میشود.

جهت این امر ، برای املاکی که سند رسمی مالکیت داشته باشند یا جریان ثبت آن ها تمام شده به اداره ثبت محل مراجعه می شود. و اگر ملک دارای سند نباشد یا در جریان ثبت باشد یا سند آن وضعیتی یا بنچاق باشد بایستی به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه نمود.

راه حل تقسیم املاک غیر قابل تقسیم و افراز؛

در صورتی که ملک به هر علتی قابل افراز یا تقسیم نباشد میتوان از دادگاه دستور فروش کل ملک را داد تا مزایده انجام شود و پس از فروش کل ملک ، سهم هر یک از شرکا به صورت نقدی به آنها پرداخت می شود.

قیمت کارشناس رسمی

نظر کارشناس ارزیاب در اجرای احکام معمولاً قیمت کف یا حداقل بازار می باشد. بدیهی است  در مزایده شخصی که قیمت بالاتری پیشنهاد دهد برنده مزایده خواهد بود.

در چند مورد منحصر باید در دادگاه تقسیم و افراز انجام شود؛

1.همانطور که ذکر شد ملکی که جریان ثبتی آن تمام نشده یا در جریان ثبت باشد.

2.ملکی که یکی از شرکا مال مشاع ، محجور یا   مفقودالاثر باشند.

3. و در خصوص اموال منقول مثل خودرو

4.و در صورتی که تقسیم شامل تقسیم ترکه باشد و اموال منقول و غیرمنقول و حقوق مالی را شامل شود.

در این موارد حتما باید تقسیم در دادگاه انجام شود .

 در خصوص حق سرقفلی منافع کسب و پیشه ؛

اگر مستاجر حق انتقال سرقفلی را به غیر داشته باشد با تراضی و توافق شرکا و به شرط مخالف نبودن توافق با ضوابط و مقررات شهرداری و عدم ضرر به شریک و عدم خسارت به مال موضوع تنازع ، تقسیم ممکن است.

در غیر این صورت ملک یا مال موضوع اختلاف  باید به فروش رسیده و سهم هریک از مالکین به آنها داده می شود.

نکته؛ در صورتی که مستاجر حق  سرقفلی را به غیر نداشته باشد مطابق ماده ۱۹ قانون روابط موجر و مستاجر سال ۱۳۵۶ با مراجعه به دادگاه و درخواست تجویز انتقال منافع به غیر این امر ممکن است.

همچنین لازم است با توجه به پیچیدگی های موضوعات ثبتی و سرقفلی تقسیم این اموال با اخذ وکیل دادگستری به طور قانونی انجام شود.

(تقسیم ماترک ، تقسیم اموال درزمان حیات ، تقسیم مال محجور ، تقسیم مال مشترک)

رضا زیرک باش وکیل پایه یک دادگستری اصفهان

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  05 تیر 1401


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله