حضانت
01
اسفند

حضانت ( حق نگهداری فرزند)

حضانت  

حضانت به معنای حق و تکلیف نگهداری طفلی و فرزند مشترک می باشد. تا زمانیکه پدر و مادر با هم زندگی می کنند حضانت به عهده هر دو است.

طبق ماده 1168 قانون مدنی حضانت هم حق و هم تکلیف است یعنی نمی تواند بدون دلیل این حق را از کسی گرفت و کسی هم که این حق را دارد مکلف و مجبور به نگهداری از طفل می باشد.

حضانت فرزند یا طفل نابالغ 

سن بلوغ فرزند دختر  9 و فرزند پسر 15 سال قمری است.

حضانت اطفال دختر و پسر تا 7 سال با مادر و پس از آن تا سن بلوغ (15 و 9 سال قمری ) با پدر است در صورت اختلاف در حضانت بعد از 7 سال ، حق حضانت با رعایت مصلحت طفل و با تشخیص دادگاه تعیین  می شود.

حضانت طفل پس از بلوغ

پس از بلوغ شرعی خود طفل تعیین می کند که با پدر یا مادر زندگی کند.

نفقه طفل

طبق ماده 1199 در هر صورتی نفقه طفل با پدر می باشد مگر در موارد خاص که با اجداد پدری  یا با مادر و اجداد مادری است.

سلب حضانت طفل

طبق ماده 1173 در صورت انحطاط اخلاقی پدر و مادر و خطر جسمانی و تربیتی برای طفل دادگاه برای حضانت طفل تصمیم می گیرد.

موارد عدم مواظبت و انحطاط اخلاقی

به طور خلاصه 1. اعتیاد 2. اشتهار به فساد 3. ابتلا به بیماری روانی 4. سوء استفاده از طفل 5. تکرار ضرب  و جرح نامتعارف می باشد که همگی باید اثبات و به تایید دادگاه برسد.

ترتیب اولویت حق حضانت

در شرایط عادی پدر و مادر طفل نسبت به بقیه افراد در حضانت طفل اولویت دارند و در صورتیکه آنها شرایط قانونی حضانت طفل را نداشته باشند به تشخیص دادگاه است.

در صورت فوت پدر یا مادر

حضانت در صورت فوت یکی از ابوین اجبارا با آنکه زنده هست می باشد.

ضمانت اجرای استنکاف از اجرای حکم دادگاه

طبق ماده 40 قانون حمایت خانواده جدید ، ممانعت در انجام حکم دادگاه خانواده در خصوص حضانت و... ، منجر به بازداشت ممتنع خواهد شد.

 ملاقات طفل

 پدر یا مادری که حق حضانت را به عهده ندارد می تواند فرزند خود را ملاقات نماید تعیین زمان و مکان آن در صورت اختلاف با دادگاه خانواده است.

لایجه تنظیم شده در دفتر وکالت با موضوع حضانت برای مراجع قضایی

ریاست محترم دادگاه تجدیدنظراستان خوزستان

با سلام و عرض ادب و احترام در خصوص دادنامه صادر شده به شماره ...و تاریخ ... اکنون در مهلت مقرر مراتب اعتراض خود را طبق بند (الف. عدم اعتبار مستندات دادگاه ) ، ( د. عدم صلاحیت دادگاه) و( ه. مخالف بودن رای با مقررات قانونی ) ماده ۳۴۸ قانون آیین دادرسی مدنی به استحضار می رساند؛

مقدمه: همانطور که در رای دادگاه بدوی نیز ذکر شده اینجانب از همسر خود به صورت توافقی جدا شده ام وحضانت تنها فرزند مشترک از سوی همسرم توافقی به اینجانب واگذار شده است. متاسفانه علی رغم میلم لازم است اعلام نمایم که دلیل جدایی اینجانب از همسرم به جهت .... ایشان بوده که بنده اتفاقی متوجه این موضوع شدم و به ایشان چندین بار تذکر دادم ولی باز هم ایشان به کار خود ادامه دادند و در نهایت ایشان بدون اخذ مهریه از بنده جدا شده و حضانت طفل را به من سپرده است. جهت اثبات ...ایشان پیامک ها و عکس هایی موجود در گوشی می باشد که جهت ارائه به دادگاه عند الزوم به صورت حضوری بر روی سی دی تقدیم می گردد.

جهات تجدیدنظر خواهی؛

1. دادگاه محترم با استعلام از سازمان ...اصفهان ، اینجانب را دارای... محسوب کرده است و اعلام شده اینجانب سابقه ... را دارم. به استحضار عالی می‌رساند این سوابق متعلق به چندین سال قبل می باشد که در آن زمان که قبل ازدواج بود اینجانب ... به مراکز مربوط مراجعه نموده و حدود یک هفته در بخش ... ، بستری بودم و به حمدالله پس از یک هفته بهبودی حاصل نمودم و در حال حاضرنیز سلامتی کامل...دارم وهیچ گونه ... مصرف نمیکنم و پس از آن نیز هیچگونه مراجعه ای نداشتم. بنابراین مستندات مذکور متعلق به زمان فعلی نمی باشد ومنقضی شده است و نمی تواند کاشف از ... فعلی اینجانب باشد. همانطور که به استحضار رسید در حال حاضر در سلامتی کامل هستم و حاضرم جهت اثبات این موضوع به پزشکی قانونی یا هر مرجع دیگرمراجعه نمایم. لذا مستندات دادگاه که متعلق به چندین سال پیش است نمی توان برای نقض وضعیت سلامت فعلی اینجانب معتبر باشد.

2. اینجانب به هیچ وجه تنها زندگی نمی‌کنم و همراه با شش برادر و چهار خواهرم و اقوام بسیار خوبی که دارم در اصفهان سال ها ساکن هستیم که همه آنها صاحب فرزند و خانواده هستند و دائم با آن ها رفت آمد دارم و فرزندم با بچه های آن ها هم بازی است و خودم هم دائم مراقب فرزندم هستم و محیط و امکانات مناسبی برای فرزندم فراهم کردم وامکانات و محیط اصفهان کجا ومحیط و امکانات دهدز کجا؟!

3. متاسفانه شرایط مادر فرزندم ، خانم ... ، بسیار نامناسب است به این شرح که؛ ایشان هنوز ...را ادامه می دهد و محل زندگی ایشان فرهنگ و امکانات مناسبی جهت زندگی فرزندم را ندارد و در زمانی که فرزندم به محل زندگی ایشان رفته متاسفانه شاهده این ...بوده و آن ها را برایم بازگو کرده که صدای ایشان موجود است عند الزوم تقدیم بر روی سی دی می شود. همچنین فرزندم اقدام به فحاشی به زبان مادری می نماید و که متاسفانه این کارهای ناپسندی را از مادرش یا محیط زندگی وی فرا گرفته است و بنده از تربیت نامناسب فرزندم در این محیط خیلی نگران هستم و راضی به رفتن ایشان به این محیط نامناسب نیستم.

4. در مدتی که فرزندم با بنده زندگی می کرده به ایشان بهترین رسیدگی را داشتم و بسیاری چیزها را به او تعلیم داده ام از جمله نظم و نقاشی کشیدن و بازی های فکری برایش فراهم نمودم و وسایل و شرایط بسیار خوبی برایش فراهم کردم و خودم و خانواده ام همیشه مواظب فرزندم هستیم.

5. همانطور که در ماده قانونی مورد استناد دادگاه ، ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی آمده است جهت اثبات ...بایستی اینجانب به پزشکی قانونی مراجعه واین موضوع به تایید پزشک قانونی برسد لیکن دادگاه محترم بدون ارجاع این امر به مرجع صالح یعنی پزشکی قانونی ، ... من را احراز نموده است! در صورتیکه مطابق بند ۳ این قانون این موضوع در صلاحیت پزشکی قانونی می باشد و رای صادر شده برخلاف نص قانون می باشد.

6. همانطور که به استحضار رسید مادر طفل دچار ... می باشد و دلیل جدایی اینجانب همین موضوع بوده است و اکنون نیز ایشان... را ادامه می دهد و ایشان صلاحیت حضانت فرزند را ندارد و محیطی هم که در آن زندگی می‌کند مناسب فرزندم نمی‌باشد. تقاضای تحقیق و بررسی این موضوع از محل زندگی و گوشی ایشان می شود و با توجه به اینکه ایشان رفتار های نابهنجاری دارد و عصبی است و بچه را می زند ، تقاضای ارجاع خانم ... به پزشکی قانونی می شود.

7. در زمانی که فرزندم به خانه مادرش رفته بود متاسفانه ایشان فرزندم را مورد ضرب قرار داده است به طوری که وقتی به خانه مراجعه ‌کرد هنگام خواب دچار خونریزی از بینی می‌شد که بنده فرزندم را به پزشک بردم که گفتند به سر طفل ضربه های متعددی وارد شد و خود فرزندم نیز اظهار می داشت که مادرم با پشت دست به صورت وبینی ام میزد و روی پایش نیز قاشق داغ گذاشته که جایش هنوزمعلوم است و فرزندم همیشه می گوید ؛ ((مادرم قاشق داغ روی پایم گذاشت)).

8. ...که اینجانب در زمان ...مصرف می‌کردم صرفاً ... بود که برای ... استفاده می شود و هیچ گونه ...دائمی نداشتم و حاضرم به پزشکی قانونی مراجعه نمایم. ضمنا بعد از بستری شدنم بنده در کمال صحت وسلامت ازدواج نمودم و کار کردم و بچه دار شدم و موقع طلاق نیز هیچ ... نداشتم.

9. ضمنا ....اینجانب در آخرین اظهارنظر خود در مورخ ... اعلام نموده که اینجانب سه سال است که به ... مراجعه نداشتم و بهبودی یافته ام. (پیوست)

10. دادگاه محترم هیچگونه تحقیقی از خانم ... ننموده که آیا ایشان صلاحیت نگه داری فرزند را دارد یا خیر؟ و آیا شرایط مطلوب برای نگهداری طفل را می تواند فراهم کند یا خیر و اساسا علت جدایی چه بوده است؟! در صورتیکه رسیدگی به این موضوع فساد اخلاق ایشان را اثبات می کند و متاسفانه دادگاه به صرف عدم حضور اینجانب حق را به همسر سابقم داده و بر خلاف قانون از اینجانب سلب حضانت نموده است فلذا چطور دادگاه بدون بررسی وضعیت نامناسب مادرمصلحت طفل را تشخیص داده است؟ این بر خلاف قانون است تقاضای رسیدگی به صلاحیت ایشان می شود.

11. در زمان طلاق توافقی که حدود یک سال پیش می باشد همسر سابق اینجانب بنده را صالح به نگهداری فرزند می دانسته و فرزند را با رضایت و میل خود به اینجانب واگذار کرده و حتی در گفت گو های متعددی که داشته ایم همیشه می گوید؛(( کاش اخلاق هوش و همه چیزفرزندمان به تو برود)) ولی حالا می خواهد برخلاف توافق و نظر خودش فرزند را به پیش خودش ببرد مطمئنا این تصمیم ایشان به مصلحت طفل نمی تواند باشد.

12. با توجه به اینکه محل سکونت اینجانب و فرزندم اصفهان می باشد وحتی اینجانب با همسر سابقم در اصفهان زندگی می کردیم ، دادگاه ...نمی تواند صلاحیت داشته باشد و دادخواست اولیه سلب حضانت نیز در اصفهان مطرح شده است و قرار عدم صلاحیت شعبه ...دادگاه خانواده اصفهان صحیح نمی باشد و دادگاه ... صالح به رسیدگی نمی باشد. ضمنا علت عدم حضورم در دادگاه وضعیت قرمزکرونا در شهر اصفهان و ممنوعیت تردد بوده است لیکن اکنون که وضعیت زرد می باشد می توانم در دادگاه و پزشکی قانونی حاضر شوم.

13. با وجودیکه هنوز رأی دادگاه...مبنی بر عدم صلاحیت قطعی نشده همسر سابقم بر خلاف قانون فرزند را پیش خود برده است و خودش و اقوامش با زورگویی اجازه ملاقات با طلف راهم به بنده نمی دهند وتلفن وپیام را جواب نمی دهند از این جهت نیز برای فرزندم بسیار نگران و ناراحتم ونمیدانم در چه وضعی به سر می برد. ضمن اینکه حق ملاقات نیز در رأی تعیین نشده است.

14. بنده در محل زندگی خود فرد معتمدی هستم و زندگی شرافت مندانه ای دارم وبا ابرو زندگی می کنم و می توانم فرزندم را در این محیط به نحو احسن تربیت نمایم. جهت اثبات این موضوع یک شهادت نامه از همسایگان و آشنایان تقدیم می شود (پیوست) لذا از محضر عالی خواهشمندم با توجه به اینکه فرزندم 5 ساله می باشد و در دوره حساس تربیتی می باشد و بنده خیلی نگران تربیت ایشان هستم و مادرش با توجه به دلایل مذکور نمی تواند فرزند را تربیت مناسبی نماید و صلاحیت اخلاقی ندارد و محیط زندگی ایشان نیز بسیار نامناسب است.

اولا" تقاضای نقض دادنامه و عند الزوم ارجاع اینجانب به پزشکی قانونی جهت اثبات صلاحیت وعدم ...می شود. ثانیا" تقاضا می شود ازمحل زندگی خانم ... تحقیق شود و گوشی ایشان بررسی شود که آیا ایشان صلاحیت اخلاقی دارد یا خیر و در نهایت ایشان هم به پزشکی قانونی و مشاور معتمد ارجاع شود ضمنا اگر اینجانب مشکلی داشتم هنگام طلاق ایشان مطرح میکرد ...، در خصوص تحقیق دستور فرمایید که مشاور معتمد یا خود دادگاه محترم آنرا انجام دهند. در نهایت تابع رای عادلانه و منصفانه دادگاه محترم در جهت احراز مصلحت طفل و فرزندم می باشم.

در صورت نیاز به وکیل حضانت و خانواده با شماره موبایل یا واتس آپ هماهنگ شوید ضمنا امکان اخذ وکالت از راه دور و الکترونیک وجود دارد. با سپاس

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  01 اسفند 1400


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله