صورت قباله ازدواج
23
مرداد

صورت قباله ازدواج

 صورت قباله ازدواج

با یاد و نام خداوند بخشنده مهربان با سلام خدمت دوستان عزیز

همانطور که میدانید زمانی که افراد به توافق کلی در امر ازدواج می‌رسند جلسه ای با عنوان مهر بران یا بله بران تشکیل شده و با حضور بزرگان فامیل دو طرف در تعیین مهریه به توافق میرسد.

ممکن است خانواده های عروس و داماد قبل از تشکیل چنین جلسه ای توافقات را انجام داد و جلسه بله بران صرفاً تشریفاتی و به منظور احترام به بزرگان فامیل باشد. در هر صورت در این جلسه صورت قباله ازدواج مکتوب شده که معمولاً شامل سکه طلا طلای ساخته شده و مهر و السنه و در صورت داشتن منزل مسکونی و هر چیز مالی دیگر بعضا حج تمتع و سایر خواسته‌های زوجین یا شروط آنها می باشد.

تا زمانی که صیغه عقد جاری نشود این صورت قباله هیچ اعتبار قانونی ندارد لیکن پس از جاری شدن عقد بر اساس آن این صورت قباله به سند ازدواج تبدیل شده و اعتبار قانونی و حقوقی پیدا می‌کند و برای طرفین لازم الاجرا می باشد. در مواردی به جهت اینکه زوج یا داماد منزل مسکونی ندارد قید می شود که در آتیه منزل مسکونی خریداری و به زوجه منتقل کند بنابراین معمولاً در این مورد مهریه تقویم شده و به قیمتی نوشته می شود.

در مواردی نیز سردفتر ازدواج با توجه به نداشتن پلاک ثبتی یا دیگر مشکلات این بند را با وجودی که در صورت قباله قید شده در سند ازدواج نمی آورد که باعث مشکلات یا اختلافاتی در آتیه یا آینده می شود.

نکته مهم این است که در صورتی که این قسمت به هر دلیلی وارد سند ازدواج نشود ابتدا بایستی این بند مذکور که به طور مثال منزل شخصی داماد بوده در دادگاه تنفیذ و اثبات شود و با توجه به امضای شهود ذیل صورت قباله معمولاً دادگاه‌ها این موارد را می‌پذیرند و جزء مهریه زوج قرار می دهند.

پس می‌توان گفت صورت قباله یک سند عادی محسوب می‌شود که پس از عقد نکاح یا ازدواج در صورت اثبات در دادگاه اعتبار قانونی پیدا می کند و همه شروط و بندهای آن در صورتی که اشکال حقوقی نداشته باشد معتبر و قانونی است. پیروز و موفق باشید.

رضا زیرک باش وکیل پایه یک دادگستری 

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  23 مرداد 1399


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله