وکیل قلابی,وکیل تقلبی,انتخاب وکیل,وکیل پایه یک
04
اسفند

راه های تشخیص وکیل تقلبی

همانطور که می دانید حق اختیار وکیل در قانون مادر و اساسی به عنوان حقوق اساسی و اولیه فرد دیده شده واهمیت وکیل در مواقع بحرانی بر هیچکس پوشیده نیست. شاهد این موضوع اینکه اکثر افراد سرشناس و معروف معمولا از خدمات و مشاوره وکلا بهره می برند و یا در صورت بروز هرگونه مسئله قانونی وکیل اختیار می کنند.ضمن اینکه دادگاه های مهم مثل دادگاه قتل یا قصاص بدون حضور وکیل قابل تشکیل نیست.

پس اختیار یک وکیل درستکار و اصیل برای همه ضرورت دارد. لیکن در شرایط فعلی جامعه ممکن است در هر حرفه ای عده افراد سود جو و یا شیاد رخنه کنند و قصد جان و مال آبروی دیگران را کنند و البته متاسفانه درحرفه وکالت نیز این مسائل به وفور وجود دارد. در مقاله های قبلی راه های تشخیص وکیل مناسب را به شما دوستان عزیز تقدیم کردم ولی خوب است که تعدادی ازنشانه های وکیل تقلبی را هم بگویم.

 

نشانه های وکیل تقلبی

افراد وقتی دچار مشکلی می شوند ممکن است در موقعیت ضعف قرار بگیرند و در این وقت افراد شیاد این موضوع را تشخیص و سعی در سوء استفاده از این موقعیت می نمایند. به طور مثال وقتی شخصی از شما شکایت میکند و دلایل قوی علیه شما داشته باشد این موضوع باعث نگرانی شما می شود و وقتی از طرف دادگاه خواسته شوید و دادگاه نیز علیه شما رای صادر کند این نگرانی ممکن است تبدیل به ترس و وحشت شود در این موقعیت در صورتیکه فرد از قبل آماده نباشد دچار بحران شده و ممکن است برای رهایی خود به هر چیزی چنگ بزند.

افراد شیاد با تشخیص این گرفتاری ها با دادن وعد و عید های واهی مثل اینکه با پول و رشوه می تواند کار شما را حل کنند شما را از مسیر اصلی خارج و به اصطلاح شما را از چاله به چاه می اندازند. به این جهت قانون گذارمقرر نموده که وکلا که همگی بعد از مراحل مختلف گزینش قسم یاد کرده اند ، نمی توانند قول نتیجه بدهند و این کار در حرفه وکالت تخلف انتظامی است بنابراین هیچ وکیل درستکار و اصیلی به شما قول نتیجه نخواهد یعنی نمی گوید پرونده شما را به نتیجه دلخواه شما می رساند

برای مثال پول را از طرف می گیرم متهم را به زندان می اندازم یا جلب می کنم البته ضمن اینکه این کار تخلف است حاوی این پیام است که این شخص دروغگو هم هست وهیچ بویی از شرافت نبرده است چون مسلما تصمیم گیرنده نهایی قاضی دادگاه است و وظیفه وکیل صرفا دفاع شایسته ازحقوق شماست و لاغیر این میتواند یک معیار تشخیص وکیل اصیل از وکیل تقلبی باشد.

وکیل اصیل (کار درست و صادق) قول نتیجه و وعده وعید واهی نمی دهد. معیار دیگر بحث مبالغه و تبلیغات در حرفه وکالت است به این شرح که وکیل نمی تواند از خود تعریف و تمجید مبالغه آمیز بکند مثلا بگوید بهترین وکیل فلان شهرهستم یا عضو هیات علمی دانشگاهم یا در فلان پرونده ها تبحر دارم یا متبحرترینم. البته صرف چاپ کارت ویزیت و درج پایه وکالت در آن که صلاحیت وکیل در ورود دعاوی را روشن می کند و یا هر کاری که باعث آگاهی دیگران به خدمات یا تسهیل خدمات وکیل یا حرفه وکالت بشود نمی تواند تخلف باشد.

پس وکیل اصیل غلو و مبالغه تبلیغات تجاری نمی کند. وکیل اصیل همیشه در دسترس است ونسبت به موضوع وکالت به موکلش پاسخگو است. اگرکسی فکر کند که وکیلی که مشغله زیادی دارد یا خیلی حرفه ای و کلاس بالا ست پس وقت پاسخ به موکل را ندارد طبیعی است ! کاملا در اشتباه است. وکلا موظفند در صورت بروزهر رویداد مهم یا هرگونه ابلاغی موکل خود را مطلع نمایند و هر موقع نیاز شد ایشان را به دفتر خود دعوت و با موکلشان گفتگو و شور نمایند.

البته ممکن است این فکر ناردست در اثر جهل و نادانی عده ای در جامعه ارزش باشد یا از سوی عده ای به قصد فریب توجیه شود لیکن مطابق قانون و جهت مصالحی ، وکلا موظفند عصرها در دفتر خود پاسخگوی موکلین و مراجعین باشند و حتی اخلاقا در صورت ضرورت و امکان به صورت تلفنی و یا پیامکی از راه دور با موکل در تماس دائم باشند.

 

رضا زیرک باش ، وکیل پایه یک دادگستری

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  04 اسفند 1398


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله