قصور پزشکی,شکایت از پزشک,وکیل برای جرائم پزشکی,وکیل برای قصور پزشکی در اصفهان,قصور پزشکی چیست
08
اردیبهشت

شرایط و چگونگی شکایت از قصور پزشکی

تقصیرات پزشکان محترم در روند درمانی بیمار ممکن است گاهی منجر به صدمات و خساراتی به بیمار شود که این تقصیرات شامل دو بخش تخلفات صنفی و جرایم کیفری است که تحت عنوان قصور در امر پزشکی در دادگاه های کیفری قابل پیگرد می باشد.
معمولا جهت اثبات قصور پس از طرح شکایت موضوع به کمسیون ها نظام پزشکی کمسیون های پزشکی قانونی و کمسیون عالی پزشکی قانونی واقع در تهران ارجاع می شود.


قصور پزشک ممکن است ناشی از فعل یا ترک فعل باشد بطور مثال ترک فعل می تواند عدم رسیدگی به بیمار با وضعیت اورژانسی باشد
و مثال فعل هم این می تواند باشد که هر عملی که پزشک در راستای درمان انجام دهد و در آن بی احتیاطی یا بی موالاتی و غیره را انجام دهد که منجر به صدمه به بیمار شود و صدمات شامل صدمات جرحی و بدنی زیبایی نقص حرکتی نقص حسی و غیره را شامل می شود.


گاهی ممکن است صدمات منتهی به فوت بیمار شود که باز تحت همین عنوان قصور وچه بسی تحت عنوان قتل عمد یا غیر عمدی و... پزشک تحت تعقیب دادسرا قرار می گیرد.


نحوه پیگیری پرونده های قصور در امر پزشکی در دفتر وکالت بدین نحو است که پس از بررسی سوابق و مستندات و عندالزوم تحقیقات در مورد مسائل پزشکی و اصطلاحات و یا اخذ گواهی ها از پزشک معتمد اقدام به طرح شکایت و پیگیری پرونده می شود و معمولا در پرونده ها دیه مقرر و از طریق اجرای احکام از پزشک متخلف اخذ و درصورت تشخیص دادگاه پزشک متخلف مجازات می شود.

 

مرجع رسیدگی به قصور پزشکی ، سازمان نظام پزشکی می باشد که با بررسی کارشناسی موضوع به آن رسیدگی می کند.بدین نحو که پس از ارائه دلایل و مدارک کافی توسط شاکی ، جلسه کارشناسی برگزار می شود.

 

بنابراین برای پیگیری و اجرای پرونده به نهادهای زیر مراجعه کنید :

  1. دادگاه های عمومی  و دادسرای جرائم پزشکی
  2. شورای حل اختلاف مربوط به امور بهداشت و سلامت
  3. تعزیرات حکومتی و سازمان نظام پزشکی

 

به طور کلی در چه مواردی می توان از پزشکان شکایت نمود ؟

  1. عدم سعی و کوشش کافی در بهبود سلامت بیمار
  2. سهل انگاری در انجام وظیفه پزشکی (علمی ، شرعی و ...)
  3. جرائم پزشکی نظیر قتل عمد ، صدمات و جراحات بدنی و .... 

 

در صورتی که بیمار مورد نظر سطح هوشیاری خود را از دست داده باشد ، ابتدا برای بیمار بیهوش باید یک امین یا قیم تعیین نمود و پس از آن این فرد امین از طرف بیمار وکیل بگیرد.

 

قبل از طرح دعوا در دادگاه یا پیگیری قضایی هرگز پزشک را تهدید یا مورد فحاشی قرار ندهید چراکه پزشک می تواند از شما شکایت کند.

 

در کل باید گفت که به دلیل پیچیدگی امر پزشکی ، باید با طرح دعوا و شکایت به صورت کارشناسی و علمی برخورد کرد. 

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  08 اردیبهشت 1397


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله