بسته خبری 4-2 (آیا اطلاعات ۴۲ میلیون ایرانی تلگرام لو رفته است؟، شناسایی عامل استخراج اطلاعات کاربران ایرانی تلگرام، دست درازی اپلیکیشن های اندویدی به گوشی کاربران)

تلگرام رسمی,هک,پیام رسان,نسخه های غیر رسمی
14
فرودین

بسته خبری 4-2 (آیا اطلاعات ۴۲ میلیون ایرانی تلگرام لو رفته است؟، شناسایی عامل استخراج اطلاعات کاربران ایرانی تلگرام، دست درازی اپلیکیشن های اندویدی به گوشی کاربران)

آیا اطلاعات ۴۲ میلیون ایرانی تلگرام لو رفته است؟

▫️بنابر نوشته یک وبسایت امنیت فضای مجازی این اطلاعات از طریق نسخه های بدل تلگرام در اختیار هکرها قرار گرفته است و تلگرام هم این موضوع را تائید کرده است.
▫️یک سخنگوی تلگرام به وبسایت کمپاریتچ گفته که علت این درز اطلاعات استفاده کاربران ایرانی از نسخه هایی غیر از نسخه رسمی تلگرام بوده است که شماره های دفترچه تلفن آنها را هم در معرض نشت قرار داده است.
▫️این اطلاعات ۱۱ روز در فاصله ۲۵ اسفندماه ۹۸ تا ۶ فروردین ماه ۹۹ در معرض دید عموم قرار گرفته و پس از آن توسط میزبان صفحه اینترنتی حذف شده است.
▫️شماره تلفن، شناسه و نام کاربران و رمزهای عبور تلگرامشان از جمله اطلاعاتی است که درز کرده است.

بولتن اقتصادی


شناسایی عامل استخراج اطلاعات کاربران ایرانی تلگرام

در پی افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام، معاون وزیر ارتباطات از شناسایی سایتی که دیتابیس اطلاعات کاربران از آنجا استخراج شده خبر داد و گفت: گزارش به دادستانی ارجاع می شود.

رسانه‌های خارجی از افشای اطلاعات ۴۲ میلیون کاربر ایرانی تلگرام توسط یک نسخه غیر رسمی این پیام رسان خارجی خبر می‌دهند.

به نحوی که دیتابیس این اطلاعات فاش شده اکنون در سطح اینترنت با ۵۰۰ دلار فروخته می‌شود و منبع آن، نه خود تلگرام، بلکه یکی از نسخه‌های غیر رسمی این اپلیکیشن ذکر شده است.

مهر

بر اساس مطالعات جدیدی که توسط کارشناسان امنیت سایبری صورت گرفته است، بالغ بر ۴ هزار اپلیکیشن اندرویدی بدون نیاز به کسب اجازه از کاربران و تنها از طریق رابطه برنامه‌نویسی خود، قابلیت دسترسی و مشاهده فهرست برنامه‌های نصب و استفاده شده بر روی دستگاه کاربران را دارند.

به تازگی گزارشی از سوی کارشناسان و پژوهشگران فعال در حوزه امنیت سایبری منتشر شده است که نشان می‌دهد بیش از ۴ هزار اپلیکیشن اندرویدی قادر خواهند بود به فهرست اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی دستگاه کاربران گوشی‌های اندرویدی دسترسی پیدا کرده و جزئیات و اطلاعات برنامه‌های مذکور را مشاهده کنند.

این بدان معناست که تعداد بی‌شماری از اپلیکیشن‌های اندرویدی تنها به واسطه‌ی رابط برنامه‌نویسی خود یعنی اندروید و بدون نیاز به کسب اجازه از کاربران امکان اسکن گوشی‌های اندرویدی و دریافت جزئیات درباره نرم‌افزارهای نصب شده روی آن‌ها را داشته‌اند.

بر اساس گزارشی که در وب سایت Arstechnica آمده، این جزئیات شامل نام اپلیکیشن، تاریخ نصب و دانلود، تاریخ آخرین به‌روزرسانی و بسیاری دیگر از مواردی که نیازی به اجازه کاربر ندارد، می شود.

ایسنا

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  14 فرودین 1399


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله