فضای مجازی,جرم در فضای مجازی
05
خرداد

در فضای مجازی چطور فعالیت کنیم.جرایم متصور فضای مجازی

درود بر شما

یکی از راههای ارتباط جمعی و و ارتباطی و اجتماعی در حال حاضر  شامل تلفن پیامک فضای اینترنت برنامه‌های کاربردی مثل تلگرام واتساپ اینستاگرام ایتا بله و غیر می‌باشد. که از طریق آنها مردم کشور عزیزمان ایران و کل دنیا می‌توانند به راحتی با یکدیگر تعامل و گفتگو داشته باشند.

اما استفاده از این امکانات و وسایل مستلزم آشنایی کامل با حقوق خود و دیگران می‌باشد و در صورتی که در این فضا موارد قانونی موضوعات قانونی حقوقی نادیده گرفته شود می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای خود ما و خانواده و اطرافیان ایجاد کند.

دستورالعمل پیشنهادی حقوقی و وکالتی حضور و فعالیت در فضای مجازی به این شهر می‌باشد

۱ هرگز اطلاعات شخصی و خانوادگی شماره کارت‌های بانکی تصاویر مدارک هویتی پاسپورت گذرنامه کارت ملی شناسنامه خود را بدون اینکه از هویت و اعتبار و مجوز طرف مقابل مطمئن باشید در اختیار دیگران قرار ندهید حتی یک شماره کارت ساده برای افراد کلاهبردار ممکن است امکان سوء استفاده وجود داشته باشد.

۲ هرگز تصاویر فیلم‌ها خود و خانواده و کسانی که با آنها در ارتباط هستید را در فضای مجازی به اشتراک نگذارید در حال حاضر متاسفانه امکان دخل و تصور تصرف تقلب ویرایش و دست بردن در همه فیلم‌ها و تصاویر وجود دارد و شما تا بخواهید که کذب بودن و جعلی بودن آنها را اثبات کنید وقت زمان هزینه و ناراحتی بسیاری برای شما خواهد داشت

پس راهکار پیشگیرانه عدم به اشتراک گذاشتن اطلاعات خصوصی شامل مراسم‌ها محافل خانوادگی مناسبت ها و غیره می‌باشد برخلاف آن چیزی که در فضای مجازی بسیار متداول است.

۳ هرگز از گفتگوها و ارتباطات خصوصی خود با دیگران اسکرین شات به اشتراک برای اشخاص ثالث نگذارید مگر موافقت مکتوب طرف دیگر ارتباط را گرفته باشید در نظر داشته باشید مسائلی که برای شما به ظاهر بی‌اهمیت هست ممکن است افشای اطلاعات و اسرار دیگران باشد که از لحاظ قانونی جرم است.

۴ هرگز در سایت‌ها و فضای مجازی که مختص اعمال غیرقانونی یا مشتبه یا نامعلوم مثل قمار شرط‌بندی لاتاری و مشابه این‌ها یا شرکت‌های هرمی و غیره که بارها از طریق پلیس فتا اطلاع رسانی شده فعالیت نکنید شماره حساب ندهید و هیچگونه اطلاعاتی در اختیار آنها قرار ندهید و حتی اقدام به ثبت نام نیز نکنید این‌ها از مواردی است که بارها به اینجانب مراجعه شده و مراجعین بعد از مدت‌ها متوجه شدند که حساب‌های آنها از سوی پلیس فتا توقیف شده و در حال طی مراحل قانونی و محکومیت آنهاست هرچند ممکن است در این سایت‌ها اصلاً فعالیتی نداشته باشید.

۵ گروه‌ها و کانال‌ها که به صورت عمومی هست باید با حفظ اخلاق و مقررات قانونی کشور جمهوری اسلامی و شرع اداره شود و فعالیت کند این فضا مناسب گفتگو و بگو مگوهای شخصی نیست.

در صورتی که با شخصی به هر عنوان مسئله ای داشتید سعی نکنید در این گروه‌ها مسائل خود را حل کنید و به صورت شخصی و ترجیحاً حضوری مسائل خود را حل کنید در نظر داشته باشید هرگونه توهین نشر اکاذیب دروغ‌ها افترا تهمت افشای اسرار هجو و سرودن اشعار طنز یا هرگونه موارد که باعث تخفیف و تحقیر دیگران شود از لحاظ قانون حتی در فضای مجازی نیز جرم هست و به راحتی اثبات می‌شود.

در مواردی زیادی پاک کردن کانال و اکانت و گروه هیچ کمکی به شما نمی‌کند و طرف مقابل با گرفتن اسکرین شات به راحتی شما را در دادگاه محکوم خواهد کرد.

۶ در حال حاضر هرگونه اظهار نظر سیاسی اجتماعی و طرح  آن معمولاً منجر به طرح شکایت و دعوا و بازداشت اعلام جرم یا سایر موارد دیگر علیه کاربر فضای مجازی می‌شود و کاربر فضای مجازی با جرایمی از جمله تبانی علیه نظام اخلال در نظم محاربه توهین به مسئولین  و غیره مواجه خواهد شد که اثبات بی‌گناهی در این پرونده‌ها بسیار مشکل و پردردسر و گاهی ناممکن می‌باشد.

بنابراین هرگونه اظهار نظر شخصی سیاسی اجتماعی در فضای فعلی مستلزم هزینه و انرژی بسیار زیادی هست که توصیه نمی‌شود لیکن شما می‌توانید مطالبات شخصی گروهی صنفی خود را به صورت مسالمت آمیز با حفظ احترام و حرمت دیگران و نسبت دادن به یک شخص خاص یا جریان خاص سیاسی پیگیری کنید و بهتر است در این زمینه از تجربه دیگران و اشخاصی که در سیاست و حقوق تجربه کافی دارند مشورت بگیرید بدون داشتن اطلاعات و سواد سیاسی رسانه‌ای به هیچ وجه در فضای مجازی اظهار نظر سیاسی کنید و پس از مشورت می‌توانید نظرات سیاسی - اجتماعی خود را در این گروه‌ها ترجیحا با اخذ مجوز از ارگان‌های مربوط در موارد لزوم نشر دهید.

 وکیل پایه یک دادگستری رضا زیرک باش فعال در حقوق فضای مجازی

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  05 خرداد 1403


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله