افراز,دستور فروش,املاک مشاعی
28
خرداد

تقسیم املاک مشاع(افراز یا دستور فروش)

تقسیم املاک مشاع

با یاد ونام خداوند مهربان

با سلام

برای املاک مشاعی یا اموالی که بین دو یا چند نفر شریک می باشد در نحوه استفاده و یا فروش مشکلاتی ایجاد می شود به خصوص درصورتیکه شرکا نتوانند با یکدیگر توافق نمایند.

عمده مشکل در هنگام تقسیم یا فروش این نوع اموال می باشد. از یک سو با توجه به قوانین احتمالا اموال قابل تقسیم نیست از طرفی هم یک یا چند نفر موافق فروش به هر علتی نیستند.

قانون گذاربرای حل این مشکل راه حلی را تعیین نموده به این شزح که ؛

ابتدا یکی از شرکا باید به اداره ثبت مراجعه و در خواست افراز ملک را بدهد ، پس از بررسی اداره ثبت در صورتیکه موضوع درصلاحیت اداره ثبت باشد رسیدگی نموده و اقدام به افراز نموده یا گواهی عدم امکان افراز را صادر می نماید.

در صورت صدور عدم صلاحیت دادخواست افراز تقدیم دادگاه می شود و دادگاه نظر خود را اعلام می نماید.به هر حال اگر مال از لحاظ اداره ثبت یا دادگاه قابل افراز نباشد به درخواست ذینفع دستور فروش ملک را صادر مینماید.

دستور فروش از طریق اجرای ثبت اجرا شده ومراحل مزاید کل ملک انجام می شود.هر شخصی از جمله مالکان مشاع می توانند در مزایده شرکت وکل مال موضوع مزایده را خریداری نمایند. پس از فروش مبلغ خریداری شده یا همان ثمن به نسبت سهم هریک از مالکان بین آن ها تقسیم می شود. انجام همه مراحل از طریق اخذ وکیل دادگستری ممکن است.

پیروز باشید

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  28 خرداد 1399


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله