وکیل,وکالت,حقوق,دادگاه,دادگستری
25
مرداد

ابهامات دنیای وکالت، وکیل یا وکالت چقدر نیاز است؟ (بخش دوم)

آیا وکلا معجزه می کنند؟

یک اشتباه رایج دیگر این است که برخی از موکلان فکر می کنند با گرفتن وکیل، یک شبه ره صد ساله می‌پیمایند و می‌توانند تمام گره های کار را با نفس مسیحایی وکیل باز کنند. برخی از مردم که مشکل حقوقی بزرگی دارند اینطور تصور می کنند که با پرداختن حق الوکاله وکیل، او باید شق القمر کرده و حتما در پرونده پیروز شده و ماجرا ختم به خیر شود. این هم اشتباه رایج دیگری است که البته برخی از وکلای جوان خود به این اشتباه دامن می‌زنند، چون با ترسیم چشم انداز امیدبخش و امیدوارکننده به موکل، انتظارات او از برنده شدن در دعوا را بالا می برند. در حالی که اصل ساده پرونده های حقوقی این است: وکیل، از موکل دفاع می کند و رای نهایی را قاضی صادر می کند و همیشه احتمال ۵۰ درصد وجود دارد رای به نفع طرف مقابل پرونده صادر شود.

به همین دلیل انتظار معجزه داشتن از وکلا، انتظار عبثی است که باعث می شود برخی موکلان به اشتباه بیفتند. این موکلان تصور می کنند در صورتی که در پرونده پیروز نشوند، یا وکیل کم کاری کرده یا وکیل با طرف مقابل، «ساخت و پاخت» کرده یا وکیل طرف مقابل، همه از جمله قاضی پرونده را با رشوه خریده است. این تصورات باطل و اشتباه باعث می شود کار وکالت با سختی دوچندانی همراه شود. واقعیت اینجاست که وکیل، تعهد به انجام کار دارد و هیچ تعهدی- هیچ تعهدی- به نتیجه رسیدن پرونده ندارد. حتی در صورتی که وکیلی به موکل بیان کند من این پرونده را حتما به نتیجه می رسانم، به هیچ عنوان موکل نباید انتظار داشته باشد این حرف جامه واقعیت به خود بپوشد، زیرا از رای قاضی، جز خود او، کسی خبر ندارد.

برای همین، گرفتن وکلایی با دستمزدهای کلان، تیم مشاوره گرانقیمت و حتی معروف ترین وکلای پایتخت نمی تواند در پرونده ای که حق با موکل نیست، حق را به او برگرداند. هر چند ترفندهای قانونی بعضا اجازه گره انداختن در پرونده را می دهد –که کورسویی از مصالحه بین طرفهای دعوا را ممکن است زنده نگه دارد- ولی در نهایت و پس از گذشتن مدت زمان لازم، رای پرونده صادر می شود و رای را هم قاضی دادگاه تعیین می کند نه هیچ کس دیگر.

 وکلا ممکن است مرتکب چه تخلفاتی شوند؟

تخلفات احتمالی وکلا مانند هر صنف دیگری در نهادهای انتظامی و صنفی مربوط به خودشان (دادسرای انتظامی کانون وکلا و مرکز مشاوران قوه قضاییه) رسیدگی می شود. بیش از ۴۰ تخلفی که ممکن است توسط وکلا اتفاق بیفتد، در آیین نامه مربوط به آن شناسایی شده است. از تخلفاتی مانند ادعای داشتن نفوذ و اعتبار بین مقامات تا تبانی با طرف مقابل برای تضییع حقوق موکل، در این آیین نامه پیش بینی شده و برای هر یک هم مجازاتهای مشخصی در نظر گرفته شده است.

فراوانی هر یک از تخلفات، بسته به سال مورد مطالعه یا استانی که در آن بررسی می شود، تفاوتهایی دارد. به طور مثال در کانون وکلای مرکز (شامل استانهای تهران، هرمزگان، سمنان و سیستان و بلوچستان) پرونده هایی که با اتهام تبانی وکیل با طرف مقابل برای تضییع حقوق موکل تشکیل می شود، کمتر از یک درصد شکایات را تشکیل می دهد...

 

 

۲۳۵۲۳۱

  • توسط : رضا زیرک باش
  •  25 مرداد 1398


به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

دیدگاه خود را ارسال کنید

بله